Jag vet att Alan Moore inte är amerikanare. Jag tänker kalla detta ett syftningsfel, okeeej?!

5 thoughts on “Jag vet att Alan Moore inte är amerikanare. Jag tänker kalla detta ett syftningsfel, okeeej?!

  1. Ja men Promethea är ju ett amerikanskt seriealbum även om Alan Moore är brittisk… och tecknaren är ju från USA… From Hell däremot är lite mer komplicerad, nationalitetsmässigt. Men whatever.
    – From Hell: håller med om att den är lite svår. Jag tyckte att det var svårt att läsa av ansiktsuttrycken i Eddie Campbells bilder, så man blir inte lika emotionellt engagerad som i andra Moore-böcker. Men textningen hjälper inte heller.
    – Promethea: Toppenserie! Så mycket kreativa idéer! Moore liksom skapar helt nya berättartekniker framför ens ögon. Och Weeping Gorilla är ju bara bäst! BTW, älskar 3:45 när du bara liksom försvinner in i boken!😀
    Har du läst A Small Killing eller Big Numbers? (båda av Moore)
    Sorry vännen, Preacher var Garth Ennis… Warren Ellis gjorde bl.a. Transmetropolitan och Red (som är på G som film snart).
    Har inte läst Y The Last Man. Läste något annat av Brian Vaughan som var så dåligt att jag blev avskräckt. Kanske dags att göra en omvärdering.

    Det här var en supervideo Frida! Najs vörk!

    • Jag har läst The Pride of Baghdad av K Vaughan också och den var fin. Inte som Y the last man iofs, men bättre än Ex Machina… det kanske var den du läste? Handlar om en superhjälte som blivit borgmästare…
      Vet du vad då?! Brian skrev för tv-serien Lost också! Det fick jag veta alldeles nyligen. Men HUR som HELST så MÅSTE du läsa Y the last man. Den är BRA även om jag tyckte slutet var lite…:/

      Jag har varken läst A small killing eller Big numbers, but I’m gonna nu när du tipsat!
      (Weeping Gorilla är underbar.)

      • Ja, jag läste något nummer av Ex Machina när Chris Sprouse gästtecknade. Men framför allt tror jag det var några skåpdåliga manus till Ultimate X-Men som gjorde att han hamnade på min svarta lista. Men jag ska som sagt ge honom en ny chans med Y. If you’re reading this Mr Vaughan, this is your last chance!

        Lycka till med att hitta Big Numbers, den blev tyvärr aldrig avslutad och har inte funnits i tryck på många år. Det skulle blivit 12 delar men bara de första två gavs ut. Del tre dök upp på nätet för några år sen men resten blev aldrig klar. A Small Killing borde däremot finnas att få tag på.

  2. Mitt ex tyckte att Promethea var enormt bra. Tyvärr satte jag mig aldrig ner och läste volymerna själv. Jag tycker det är konstigt att den inte blivit mer känd än vad den blivit med tanke på att den rent visuellt funkar extremt bra för en bred publik. Y-The last man har jag fått rekommenderad utav flera personer. Johan på studion har till och med lånat ut två nummer till mig. Jag har dock inte haft tid att läsa dem.
    “A small killing” var faktiskt inte min kopp te. Bilderna är väldigt fina i alla fall.

    Jättebra idé med recensioner på det här viset! Jag blev först lite avskräckt då jag såg att det varade mer än sex minuter, men jag tog mina tecknargrejer till datorn och tjoff så hade recensionen redan tagit slut. Jag ser fram emot nästa recension. Det var intressant.

    • Jooo, den är kanske visuellt tilltalande för den breda massan, men samtidigt är Promethea en orgie i kluriga referenser som kan göra att man inte orkar hänga med… samma som med Grant Morrisons “The Invisibles”. Jag ääälskade den till 3:e volymen då jag började bli snurrig och tappade bort vad den handlade om… Det är som att vissa serier kräver en massa förkunskaper och liksom inte funkar om man inte har läst rätt grejer innan.

      Johan på studion (oavsett om du syftar på Kimrin eller Jergner) har utomordentligt god seriesmak, så vad den pågen lånar ut bör sannerligen läsas. “Y-The last man” är så himla snabblästa också! Man bläddrar igenom ett album på någon timme typ.🙂

      men jag vet att det kan ta emot att sätta sig ner och läsa när man har massa jobb och viktigheter för sig…

      Själv hinner jag ju inte heller läsa serier nu för ti’n.
      Sitter bara och läser träig kurslitteratur och funderar över om det verkligen är värt att fortsätta plugga… tänk om jag dör imorgon liksom! Vad var det då för mening med att jag satt en hel dag och hade tråååkigt, rrright?
      Jag bildgooglade precis “A small killing” och tyckte omslagsbilderna var väldigt snygga i alla fall. Nyfiken är jag allt på’n.

Leave a Reply

