Jag känner mig som Jesus

Jag hade precis ett handledningsmöte med en ung kille som är sugen på att söka till serieskolan. Vi kommunicerade helt utan tal, eftersom gossen är döv. Det var mycket trevligt och gick förvånansvärt bra! Känner att jag antagligen är någon form av mästarkommunikatör… Jag hade ju faktiskt MVG i kursen “Kroppen som uttrycksmedel” i gymnasiet så en va la’nte helt oförberedd om man säger så…😀

När han kontaktade mig för att få hjälp och vägledning hade han inte ritat en enda serie i hela sitt liv. Jag gav honom en uppgift och skrev att han skulle leta efter sitt mörker, söka efter ett minne som var starkt, kanske ett tillfälle som var pinsamt eller jobbigt på något sätt och berätta om det i serieform.

Han kontrade med att fråga om det måste vara en färdig serie med början mitt och slut, eller om det räckte med skisser för idén.

Mitt svar var “Färdig serie. Med tusch. Du vet att du klarar det. /F”

Serien han visade mig idag var… ja… vad… ska jag säga?

Ärlig.

Vacker.

Poetisk.

Ren.

Den gav mig rysningar så bra var den.

Han hade en hel del kulspetspenna-teckningar i sitt ritblock där han använde bläcket för att skugga i olika nyanser och skapa djup, så jag bad honom testa att göra en hel serie med bläckpenna. Vi bokade tid för ett nytt möte nästa vecka då jag sa att serien skulle vara färdig och så skildes vi åt med uppskattande leenden och en fast handskakning.

Det här är the shit, mina vänner. Att få hjälpa och peppa och leda en medmänniska i kreativiteten. Detta är mitt kall i livet. Det går så lätt och känns så rätt.

Förresten ska jag faktiskt blogga på engelska. Det här går ju faktiskt inte för sig. Vad ska mina intörnäschional friends säga om jag fortsätter så här? Skärp yourself Friedster, bring thö inglish bäck.

Nästa post, dååå…

PUSS PÅ ER! Je t’aime, oui je t’aime! Dagens favoritord: Gredelin.

5 thoughts on “Jag känner mig som Jesus

  1. Såg att du hade varit inne på min blogg och hälsat på, så nu återgäldar jag tjänsten och kommer hit och säger Hej!

    Jag jobbar också med arbetsprover till Serieskolan; tror du att du kanske kan ta en titt och ge mig några tips?

Leave a Reply

