Den sista ljuva frågan, som fick ett så irrelevant svar att den inte fick vara med alls…

Framtida projekt?

Nu i vår drar jag igång ett serie-projekt med tre högstadieskolor här i Malmö.

Det är sjundeklassarna som kommer att få serieteckning på schemat och mig som lärare

Jag älskar att lära ut. Att få påverka en hel grupp till att bli bättre människor. Min egen lilla armé av kärleksfulla Frida-kloner… Moahahahaaa!

Ja det är ju faktiskt mitt långsiktiga mål i livet, att arbeta som lärare.

Inte serietecknings-lärare då, även om det är kul också, utan främst drama-lärare.

Jag har mer och mer börjat längta tillbaka till teatern.

Det är ju där mitt hjärta ligger. I scenkonsten.

Men serier och teater är inte så långt ifrån varandra egentligen.

Alltsammans handlar ju om att berätta och att vara sann.

För mig är det så i alla fall. Att jag vill vara sann i nuet.

Min vän Lisa frågade om det inte var läskigt att skriva ”så här är jag” i mina serier.

Tänk om du inte känner att det stämmer överens med hur du är om ett år”.

Men det oroar mig faktiskt inte det minsta.

En serie är vad den är. När den är färdig berättar den bara om en del av mig som var viktig just precis då när jag skapade den. De utdateras ibland väldigt fort och så får det gärna vara.

Den är ju fortfarande sann, även om jag som person kanske utvecklats sedan jag tecknade den.

I viss mån handlar skapandet även om att påverka andra förstås.

Jag kan bli oerhört imponerad av politiska konstnärer som får folk att tänka till. Det skulle vara tufft att kunna påverka världen till det bättre på det sättet. Men jag är i sanningens namn bara intresserad av att slåss med mina egna inre demoner.

Jag är ju så vansinnigt självupptagen. Nästan så att jag borde skämmas…

Men det gör jag inte.

För jag tycker att skam är en fullkomligt onödig känsla. Nä, stolt ska man va! Stolt, glad och tacksam.

Leave a Reply

