Rocky-intervjun HELA svaret på fråga nr 3 i GRÖNT och SVART längst ner!

Hello my loves!

I’m blogging in swedish for a week or so because of my publication in a swedish magasine called Rocky. Just click the category “English” on the left hand side of the screen and enjoy my old posts for the time being. I’ll be back with you soon enough! Je promets mes oiseaux.

Hej älsklingar!

Jag har just nu en period som är väldigt mycket på en gång och så där så att jag får små stress-attacker och blir förvirrad och glömmer bort viktiga saker..? Va? Hallå… ehhh… fuck. Jag borde göra mågot nu. Det finns en massa saker jag borde göra. Jag måste,,, fuck stresxsåpafhasljdPansikd!!! MEN JA JAG HINNER INTE SLUTA KRÄV AV MIG!

det kan bero på barnen jag håller serie-lektioner med. De är oerhört krävande. För mycket.

Jag ska INTE ha sjuor i resten av mitt liv. Om jag har sjuor i resten av mitt liv kan jag inte ha något annat liv.

Missförstå mig rätt, jag är en grym lärare. Jag är den bästa läraren de någonsin haft. Jag motiverar, respekterar och uppmuntrar. Jag säger tyst och nej och nu lyssnar vi alla på Anel när han läser sin text. Jag kramar dem och ser dem i ögonen och ger dem en andra chans när de klantat till det. Jag blir aldrig arg. Jag är tydlig och hjälpsam och jag tackar dem efter varje bra sak de gjort.

Men jag ger för mycket.

Jag orkar inte med ett endaste krav efter jobbet.

Min syster ringde och började prata om en grej jag skulle skriva för hennes och min räkning och jag bara kände hur kallsvetten bröt ut och hur min puls gick upp i någon sorts paniktillstånd.

Så kan man ju inte ha det. Gymnasie-elever ska det vara för att jag ska må som bäst känner jag. Men sedan får jag ju överväga detta med vad som är viktigast… Mina behov eller elevernas? Ska jag, som är en fantastisk pedagog, söka mig till en fin gymnasieskola med “lyckade” elever bara för att få en trivsam och lugn vardag? Eller ska jag ge mig ut i de “hopplösa” klasserna på de fattigaste skolorna och bevisa att det inte finns något som heter hopplösa barn? Läraryrket är ett kall. Dessa barn suktar efter att bli sedda, hörda och respekterade. Jag kan ge dem det, jag kan ge dem styrka och kraft och minnen för livet. Det kommer göra mig trött, men vila kan man ju göra på sommarlovet…

Här kommer i alla fall det fullständiga svaret på fråga nr 3 av min intervju i Rocky Magasinet (som du borde ha köpt vid det här laget. På Pressbyrån till exempel).

Karriär som serieskapare hittils?

Hah! Karriär?! Usch vilket tråkigt ord.

Jag har haft ett par karriärer i mitt liv och vet att det är heeelt fel väg för mig att gå. Haha, E-l-G-i-g-a-n-t-e-n liksom, vad sysslade jag med där?!

Men det är bra att ha gjort något riktigt sugigt som totalt bryter ner en såväl fysiskt som mentalt, så att man vet åt vilket håll man inte ska gå i framtiden.

Jag mår bäst när jag bara glider med och har roligt.

Men ja, jag förstår ju att du undrar över typ publiceringar och sånt.

Hehe, avoiding the queeestiooon…

Nä, men skämt åsido så är jag fortfarande bara barnet i den här världen.

Jag började ju seriöst med serier för ungefär ett år sedan.

Då gjorde jag fansin (hemmagjorda serietidningar) som jag sålde på mässor och festivaler och sedan tryckte vi en fin årsbok på Serieskolan där jag ju är med.

Jag vann andrapris i Seriefrämjandets fansintävling på SPX då med en liten skapelse som jag klätt in i luddigt kanintyg.

Jag hade en idé om att jag skulle ge mig ut på kyrkogården här i Malmö och jaga riktiga kaniner som jag sedan skulle lära mig att flå själv och typ garva det eller vad man nu gör, för att sedan ha att klä in fansinen med.

Men fan…

Kaniner är ju söta.

Och jag är ju vegetarian, så köttet skulle jag ju inte komma att ta tillvara på heller.

Och dessutom tror jag att jag skulle vara ganska crappy på att jaga med mitt synfel som jag ständigt ignorerar.

Helt värdelös idé när det väl kom till kritan med andra ord.

Men mest är det väl bloggen som varit grejen för mig. (Meta! Det är ju den hära bloggen liksom!) Där har besöksstatistiken skjutit i höjden på sistone och jag får mycket skön feedback på de seriesidor och filmer jag lägger upp där.

Leave a Reply

