Rocky intervju, wawawiwaaa, hela svaret på fråga 2

Andra serieskapare jag uppskattar?

Innan jag började på Serieskolan läste jag nästan bara amerikanska och brittiska seriealbum. Jag föll som en fura för den härligt vulgära och köttiga ”Preacher” av Ennis/Dillon. Jag läste alla rösterna högt och skrattade så att jag fick ont i magen. Haha, ”I am messiahhh”, och så bajset! HaHHAhahhahHAh! Den knäcker mig fortfarande av skratt!

Alan Moore älskar jag också. Han är ju, precis som jag (!), både serieskapare och magiker.

Nu tror jag i och för sig att han ändå är snäppet knäppare än mig. Han har i alla fall konstigare klädstil än jag och så rör han huvudet på ett mysko sätt när han pratar. Det gör inte jag.

Eller gör jag det..?

I alla fall, i hans ”Promethea” figurerar en massa kända gamla ritualmagiker och mystiker. Hela den serien är ju en ung kvinnas initiationsresa till den Kabbalistiska visheten.

Det är coolt.

Alla borde förresten se ”The mindscape of Alan Moore”. Det är en fantastisk intervjufilm med honom som ligger på youtube. Changed my life, alltså. Se den!

Sen finns det ju en myyycket speciell serieskapare som verkligen förändrade mitt liv när jag läste henne och det är den underbara fantastiska och så vansinnigt inspirerande Kanadensiskan Julie Doucet.

Ja, du hör, jag kan inte hålla tillbaka adjektiven när hon kommer på tal… Egentligen skulle jag vilja att ni tryckte hennes namn i den här texten med någon sorts glitter eller rosa färg eller nått…

Innan jag läste henne var mina serier bleka och intetsägande.

Hon fick mig att frossa i svärta, sköna detaljer och halvskeva perspektiv.

Jag har henne alltid bredvid mig på ritbordet när jag arbetar. Ja, inte henne personligen då alltså, utan hennes Dirty Plotte-tidningar.

Jag läser dem om och om igen och fullkomligen vältrar mig i hennes vällustiga tuschning.

För ungefär ett år sedan kontaktade jag henne via mail och frågade om hon ville bli min mentor. Sedan dess brevväxlar vi (riktiga handskrivna brev!) och hon gillar speciellt sexserierna jag gör, vilket peppar mig något otroligt.

Leave a Reply

