Helena Elisabeth Chandrika also known as my mom

The perfect party. I mastered the toasts, my sister Ulrika backed me up. She and I… we make a great team, there’s no denying it. She inspires me. Pure love peeps, puuuure love. She sang “Hon är så fri Helena” and it was…incredible. It was just so mom, you know… I’d never heard that song before. It’s a Cornelis-song. …she is so free Helena. and her journey is her goal…

 

I held a speech in mothers honour. There were so many things I wanted to say to her, about her. I had written 4 pages (and that was only topic-words!)  in preparation… didn’t go through all of them…

I got out the most important things though. Like the story of when I was 12-13 years old and she punished me for being too violent (she over reacted… I wasn’t that bad…) and made me go to (drumroll…) therapy! It was terror. I hated it. I went one time and never ever ever again! HAha, therapy was a punishment! hahaha!

…but I still just wanted to keep on speaking to her for weeks and months and years. It’s like all these feelings in my heart can never be expressed fully in words. She is my hero. My safe place. She is art and love.

When I work I have a picture of her on my drawing table. It just keeps me in that creative mode to look at her.

Tonight I’m going back to Malmö. It feels good going back there. Stockholm is so big and …complicated sometimes.

 Midnight train  going anywhere. And then when the train leaves the platform, as I’m watching the lights of the city, like a million stars through the rain spattered window, Stockholm flying by in the night, that’s when this goes through my head.

 

7 thoughts on “Helena Elisabeth Chandrika also known as my mom

    • hehe, du är snabb på att kommentera…🙂 tack.

      Resan är livet.
      Resan är målet.

      Jag reser mellan två magneter
      och vet att det blir skönt att komma hem. -Bo Kaspers

      • Jag hade tur som var on-line helt enkelt.😉

        Jag har varit och pratat Stockholm i serier i dag… Vi har haft Seriefrämjandets Café på kulturhuset, och snart så är det dags för utställningen om Stockholm i seriernas värld… och där skall jag hjälpa till lite.

        Vissa har fler än ett hem. Flera hemstäder. Jag har bara en enda, men samtidigt så känner jag mig inte riktigt hemma här i alla fall. Det finns nog bara en stad i det här landet som kan vara “hemma” och samtidigt så kall och avvisande som kungl. Hufvudstaden.

        “Att resa betyder att nå ett mål. Att vandra betyder att vara på väg.”

        Ha det så trevligt i Malmö nu. När du kommer förbi Stockholm nästa gång så sök gärna upp mig så skall jag bjuda på en fika och trevligt sällskap.

      • Att fika är ju alltid trevligt om sällskapet är gott!🙂

        Den där utställningen… om stockholm i seriernas värld… när är den och vad innebär den? Jag har ju ett jättefint fanzine som heter “Min Stockholms Dagbok”! OCH det kommer en vol 2 när jag ritat ett par serier till! finns det utrymme för att sälja fanzine på den där utställningen? Får man vara med på ett hörn liksom?
        Det vore ju jätteskoj i så fall!😀

      • Ja, fikat kan jag lova… Sällskapet får du ta halva ansvaret för…😉

        Ojdå.. ja, jo.. Det invigs den 18:e November. jag är inte så insatt i just de detaljerna eftersom jag är fast med stadsvandringen. Men du kan nog fråga Per Demervall, som är samordnare för hela klabbet från vår sida.

        Men som det jag har sett så har det varit tungt viktat mot kommerciellt publicerade tecknare som Jan Lööf, etc. och mot grafiska Stockholmsbilder… Där man känner igen stan liksom.

      • Per Demervall, det är ju liraren som dyker upp på min facebook hela tiden… liten tecknad profilbild.🙂
        Rene (min atelje-buddy) sa idag att hon skulle delta i hoolabalooet. Det skulle ju vara fett å få göra ngt sköj med henne, hon är så himla skön och rolig!😀

Leave a Reply

