Back to life, back to reality http://www.youtube.com/watch?v=GTRmS6NrrvY

Jag går igenom mina gamla dagböcker, som research för min kommande bok. Jag har hittat en hel del guldkorn som inte kommer att få plats i boken. Sådant som inte är relevant för den berättelse jag vill teckna. Det här utdraget tyckte jag var fint till exempel:

This is an excerpt from one of my diarys. I was 15 years old and wrote about moving from my childhood home. Wrote about wanting a boyfriend. Wrote about school, my parents, my dreams. I wont be using this text in my coming book, but since I liked it I decided to post it here. Maybe I’ll post some more of my old diary-stuff here, it’s a real fun read for me at least!🙂

22/4-1999

Kära dagbok

Jag tyckte att det skulle passa med “kära dagbok”.

Detta är en ångest-skrift. Vi ska flytta på Lördag (idag är det Torsdag).

Fy fan vad jobbigt!

Jag tror inte att jag kommer att klara det. Jag kommer väl att klappa ihop totalt. Skolan går ju inte så särskilt bra, just nu så har jag prao och det går väl rätt OK. Jag praoar på Södra Roslags Tingsrätt.

Min handläggare heter Pernilla och är typ 25-35 år gammal. Jag är längre än henne. Jag är hela 174 cm lång! Och med mina högklackade stövlar så är jag väl ca 180 cm; 185 cm kanske till och med!

Lyssnar nu på Chopin (stavas det så?).

Det tycks hjälpa, jag kan liksom sluta tänka på flytten för ett tag.

Mamma vill att jag ska packa ner mina saker i flyttlådor.

Jag vill lämna något kvar här som ingen kan ta bort.

Någonting som bara jag och mitt gamla rum vet om. helst skulle jag vilja pilla in något i väggen.

Jag kan försöka att gräva ner något på gården, utanför mitt fönster kanske.

Det känns svårt att bara lämna platsen man växte upp på till någon annan.

Jag är rädd att alla mina minnen bara kommer att blekna om jag flyttar härifrån.

Då kommer jag inte ha någonting kvar längre. Ingenting.

Jag tror inte att jag kommer att orka med att bo hos mamma och Thomas.

Om jag fick bestämma, så skulle jag vilja bo med pappa ett tag. Jag träffade Cecilia idag, och vi pratade lite.

Hon visade mig ett klipp från “Bert – den siste oskulden”.

Det var kul.

Jag log utanpå, men storgrina inuti.

Allting förändras, det går inte att stoppa.

Tillslut har man bara sig själv,

kanske inte ens det…

Snart är det år 2000.

Allting nytt ska införas och allt gammalt ska bort.

Jag vill ha en riktig pojkvän.

Kanske får jag det.

Kanske blir jag tillräckligt desperat för att ta vem som helst som stöter på mig.

Jag vet inte vem killarna vill att jag ska vara för att passa. Mig själv, jo visst,

men vem är det?

Jag kanske borde söka visdomen på egen hand.

Sitta och meditera i skogen och komma till insikt med mig själv.

15 år och byxmyndig.

Hade en väldigt barnförbjuden dröm härom natten.

Det var flera sådana där män med hästkropp med i drömmen. Den var väldigt erotisk. Jag har i och för sig haft erotiska drömmar sen flera år tillbaka, men den här var speciell på nått sätt.

Den var mer laddad.

Orkar inte skriva mer, jag vill ju inte komma försent till Tingsrätten imorgon.

Godnatt

Frida❤

5 thoughts on “Back to life, back to reality http://www.youtube.com/watch?v=GTRmS6NrrvY

  1. jäklar vad fint🙂 jag skrev också dagbok i flera år, har länge funderat på att använda allt det materialet till nåt. men det måste nog få ligga till sig och komma lite längre ifrån först. tonårsångest är ju jobbiga grejer…

    • hehe, ja, det behövdes tio års distans till texterna jag skrev då för att jag skulle kunna visa dem… Men vissa är fortfarande för mycket skam för att någonsin få se dagens ljus. :S

  2. Gamla dagböcker är det bästa som finns. Jag skrev någorlunda regelbundet mellan 12 och 15 års ålder. Efter det slutade jag ha en vanlig dagbok men skrev på skunk.nu, lunarstorm, sylvia samt i mina skrivböcker i skolan. Mycket har tyvärr försvunnit. Tråkigt.

    • Åh Loka, jag hade också Lunarstorm, jisses vad det skrevs där!
      det är så sorgligt att alla de där fina texterna är borta!
      Jag försökte logga in på mitt gamla lunarstorm-konto i samma veva som jag rotade igenom alla dagböckerna, men jag fanns inte kvar…😥

  3. Pingback: Neil Gaiman obviously reads my blogg. « Min Stockholmsdagbok

Leave a Reply

