De här frågorna har jag snott från en annan blogg som snodde dem från en annan blogg.

Har du en “uppvärmningsbild”, dvs ett enkelt motiv du skissar för att komma igång?
Nej, det lät som en ganska tråkig idé… Men jag har en skissbok, liten och söt med blå och gröna blommor på omslaget och i den övar jag mig i att teckna små små miljöbilder med mycket detaljer.
Har du en valk på rithanden och isf var på handen?
Jag har fått en liten knöl på långfingret, den gör inte ont eller så, men den är ju inte så värst sexig heller.
Blyerts – ja/nej?
Jag diggar stiftpennor. När jag ska skissa upp bildmanus eller skriva små anvisningar så blir det en halvmjuk blyertsstiftpenna. Är den för hård tycker jag att det känns skraffsigt och obehagligt att teckna med den. Annars tecknar jag ju med blåpenna (som blyertsstift, fast ljusblå istället) på originalen, som ni sett tidigare här på bloggen.
Tusch – ja/nej?
Jo, jag tuschar serien jag jobbar med nu. Till denna bok har jag förälskat mig i Pitt-pennan (strlk B). Jag har testat penseltuschning i mina serier också med ett helt ok resultat, men jag känner mig tryggare med pennorna och jag får tuschet där jag vill ha det på en gång. Skrafferar gör jag med 0.1 penna. Detaljer i bakgrunden, sånt där pyttepyttesmått har jag 0.05 penna till.
Akvarell – ja/nej?
Jo för fasen! Jag har ju gjort en hel bildberättelse i akareller. Jag älskar akvareller, de är så lätta och luftiga att arbeta med! Jag kan “sudda ut” mina färgfält med vatten om jag vill och jag kan lägga lager på lager för att skapa skuggeffekter. It’s tha shit!😀 Men just nu vill jag jobba med svart/vitt, så penslarna får ligga på hyllan ett tag framöver.
Vilka tre ritverktyg tar du med dig till en öde ö?
öh. typ ett jättetjockt ritblock som aldrig tar slut? Penna…ja då blir det nog Pentel stylo. Den är faktiskt grym. Och så en blåpenna rå. Inte för att jag förväntar mig att kunna scanna mina bilder på den öde ön, utan för att jag tycker det blir fint med blått helt enkelt! :) 
Favoritpapper?
Det bästa och härligaste pappret i hela världen är handgjort papper som känns så där knögligt och som har små blomblad och kvistar i sig. Min mamma köpte det till mig som brevpapper när jag var typ 10 år. Så himla vackert och speciellt och naturligt liksom… Men det går inte att teckna på. Så när jag ritar blir det 200 gr blankt för svart-vitt 300 gr grängat för akvarell.
Vilket sudd kan du inte leva utan?
Vadå? Måste man nörda in sig med sudden nu också? Jag kan väl inga sudd-märken heller! I mitt pennskrin ligger det typ 7 olika sudd och jag använder det som hamnar i min hand när jag ska sudda något..?
Vilken teknik behärskar du sämst…?
Liggande stolen. hahahha, nej, det var ju matematik! Öh… tja… behärskar sämst? jag är väl bäst på allt..? hm. typ teckna med musen på datorn tror jag. Jag vill vara “hands-on” och skapa “IRL” så att säga, så jag har inte övat in mig på elektronikan än. Men det kommer väl med åren… när jag börjat få förslitningsskador av allt handtecknande…när den där knölen på långfingret växt till en knotig ömmande böld kanske…😉

Leave a Reply

